Cabinet logopedic
Limbajul este cel mai important mijloc de relaţionare, cu ajutorul căruia se pot comunica nevoi, dorinţe, sentimente şi se pot întreţine relaţii. Cu alte cuvinte, cu ajutorul limbajului copilul se formează şi se defineşte. Limbajul joacă un rol deosebit de important în structura vieţii psihice. Datorită lui, toate procesele psihice capătă sens.
Prin urmare, problemele de limbaj determină dezordine sau disfuncţii la nivelul personalităţii .O comunicare deficitară a preşcolarului poate conduce la întârzierea evolutivă a limbajului. Frecvenţa cea mai mare a tulburărilor de limbaj apare la această vârstă; tulburările netratate au tendinţa de a se agrava şi croniciza. Formarea unor deprinderi greşite de vorbire, odată cu trecerea timpului, necesită un efort mai mare şi mai îndelungat pentru a le corecta.Tulburările intelectuale se asociază deseori cu cele de limbaj, cu efecte asupra afectivităţii şi comportamentului copilului. Vârsta preşcolară este cu precădere cea la care se sesizează o mare parte a tulburărilor de limbaj. Un procent de 15-20% dintre copiii care frecventează grădiniţa prezintă tulburări de limbaj. Acestea sunt iniţial dislalii fiziologice, trecând apoi , pe măsură ce copiii cresc şi nu sunt corectaţi, în forme patologice.
Depistarea la timp a unor dificultăţi de exprimare reprezintă un mare avantaj pentru recuperarea copilului. Prin urmare, introducerea programelor terapeutic-recuperatoriii pentru tulburările de limbaj, printr-o depistare precoce în cadrul structurii curriculare moderne devine imperios necesară.
Acesta este şi motivul pentru care am considerat necesară şi oportună funcţionarea unui cabinet logopedic în cadrul grădiniţei noastre, astfel încât părinţilor să le fie la îndemână serviciile şi sprijinul unui logoped, la nevoie. Terapia logopedică este cu atât mai eficientă cu cât în elaborarea ei lucrează în echipă: educatoarea, logopedul, dar şi părinţii preşcolarului. Grădiniţa este un loc ideal pentru terapie deoarece logopedul şi educatoarea pot lucra în echipă, educatoarea putând relua exerciţiile indicate de logoped oridecâteori este necesar.
Când ne adresăm unui logoped?
Mergem la logoped în cazul în care sesizăm că este ceva în neregulă cu limbajul copilului. Fără a avea cunoștințe de specialitate, părinții observă cu ușurință anumite probleme cum ar fi:
- Nu pronunţă corect toate sunetele limbii române înainte de 4 ani (dislalie);
- Rosteşte puţine cuvinte sau nu vorbeşte deloc, comparativ cu copiii de aceeaşi vârstă sau nu formează propoziţii ( întârziere în achiziţia limbajului);
- Repetă cuvinte scurte sau silabele iniţiale ale cuvântului după 4 ani şi jumătate(bâlbâiala);
- Are dificultăţi în a scrie sau a citi corect, înlocuieşte sau omite litere su are un scris ilizibil (dislexie, disgrafie);
- Vorbeşte nazal;
- Articuleză defectuos cuvintele;
- Repetă sau prelungeşte unele sunete, silabe sau cuvinte;
- Se confruntă cu apariția unor blocaje sau spasme la rostirea unor cuvinte;
- Vorbeşte prea rapid sau prea lent;
- Îşi pierde vocea;
- Are un vocabular foarte redus (4-5 cuvinte);
- Prezintă întârzieri în dezvoltatea vorbirii.
Iată câteva din atribuţiile logopedului:
- depistarea şi diagnosticarea copiilor;
Prima vizită la logoped constă în testarea copilului, ca acesta să depisteze problema. După o primă constatare a tulburărilor de limbaj, copiii sunt programaţi pentru terapia logopedică. Primul moment al terapiei tulburărilor de limbaj îl constituie examinarea complexă a celui depistat.
- elaborarea şi aplicarea programelor de recuperare şi terapia logopedică în funcţie de diagnostic;
Logopedul va fi cel care va stabili diagnosticul şi va superviza activităţile de terapie cognitivă, ludoterapie, terapia psihomotricităţii şi abilitatea normală.
Durata procesului de recuperare depinde de mai mulţi factori: nivelul dezvoltării intelectuale, vârsta, implicarea activă a părinţilor în procesul logopedic, gradul de implicare a copilului, realizarea terapiei, reluarea exerciţiilor indicate de logoped de către educatoare.
Ședinţele de terapie logopedică se stabilesc în urma evaluarii iniţiale a copilului şi pot fi una sau mai multe pe săptămână, în funcţie de particularităţile fiecărui caz. O sedinţă durează circa 40-50 de minute.
În ce constă o ședință logopedică?
Terapia logopedică se desfăşoară prin joc şi stimulează în acelaşi timp gândirea şi motricitatea. Se folosesc jocuri şi jucării logopedice, fişe, poveşti şi poezii, materiale educaţionale auxiliare. O ședinţă logopedică presupune implicarea copilului în diverse activități specifice vârstei, ce constă în repetarea unor silabe, cuvinte, propoziții, jocuri educative, asamblarea de puzzle-uri, rezolvarea unor fișe, alcătuirea de propoziții după imagini; activități distractive și captivante care fac ca vizita la logoped să nu fie resimțită negativ de către copil.
Câte ședinţe se fac pe săptămână/lună?
Pentru ca intervenția logopedică să fie cât mai eficientă, se recomandă 2 vizite la logoped pe săptămână și exersarea zilnică acasă. Nu trebuie să se înțeleagă că, dacă se efectuează 2 ședințe pe săptămână, deficiența se corectează de 2 ori mai repede. Dacă nu se exersează acasă, rezultatele apar greu, rolul părintelui fiind foarte important în fixarea programului terapeutic indicat de către logoped.
În cât timp se poate corecta un sunet?
Nu se poate vorbi despre o perioadă exactă în care se corectează un sunet. Aceasta depinde de mai mulți factori: vârsta copilului, gradul de implicare, nivelul de dezvoltare al auzului fonematic, mobilitatea aparatului fonoarticulator și, nu în ultimul rând, de tipul sunetului. De exemplu, sunetul «R» este cel care se obține cel mai greu, perioada variind de la câteva luni până la 1-2 ani.
Grădiniţa noastră dispune de un cabinet logopedic, iar specialistul nostru este pregătit pentru a vă susţine în depăşirea unor asemenea dificultăţi!